Tuesday, December 9, 2008

DAGENS STILIKON: WHOPPER VIRGIN, ROMANIA


Burger King har gjort en missionskampanj där de försöker tvinga in deras religi... jag menar hamburgerkultur i samhällen där Uncle Sam otroligt nog inte klöst sig in än. De reser runt i Rumänien, Grönland, Tjottaheiti och bjuder människor man får intrycket helt random bär folkdräkt jämt på burgare och hela filmen är en kavalkad i snyggingar iförda fantastiska outfits i galna färger. Känsla efteråt: Måste skaffa en kavaj i ehm, lamahår (?) med puffärmar!

Övrig känsla efteråt: ooohh, vad skämsigt. Själva kampanjen alltså. Till viss del smart, såklart, eftersom jag skriver om den nu men hjälp vilken kuslig ton i hela korståget.
Det är en känsla av Bill Murrays Raleigh St Clair som i the Royal Tenenbaums gottar sig åt hur konstig hans case study Dudley är, vilket praktexempel på ett freak han hittat åt sig själv att sätta diagnos på, "how interesting, how bizarre!"
Burger King missar att göra nåt roligt av det i samma ögonblick de släpper självdistansen och får det hela att låta som nån sorts Attenborough-betraktelse.

"They didn't even know how to pick it up!"

Nä, men skitsamma det är en platt bit kött som ligger med lite fånig sallad mellan två smaklösa smörgåsar. Kunde de nöjt sig med att bara köra smaktestet och struntat i att vältra sig i vilka FREAKS det finns som inte ens smakat en hamBÖRGARE?! För även om jag uppskattar en rumänsk kvinna som tagit på sig sin snyggaste sjalett så smakar det inte gott när man maxar storhetsvansinnet och inte ens försöker dölja sin rätt så obekväma syn på andra kulturer.

ps. kött är mord.