Tuesday, October 9, 2007

Week of soup

Hej det pågår en soppfestival i den belägrade lägenhet jag kallar "hem".
Alla soppor funkar för mjölkallergiker och vegetarianer (utom fisken) och menyn ser ut såhär: (och ha överseende med att jag är matlagningshandikappad)

Må: Morotssoppa med ingefära och apelsin (recept följer nedan)
Ti: Borstj med råraka
On: Sellerisoppa
To: Spenatsoppa med ägg
Fr: Fisksoppa med saffran
Lö: Tomatsoppa med basilikacréme och pasta
Sö: Mimmis kålsoppa med Quorn

Jag inser att det är tisdag idag och att ni därmed kanske känner er frestade att skippa Morotssoppan och gå rakt på Borstjen (?) men gör inte det. Morotssoppan är skitagod! Dessutom är det bara fusk-Borstj, tål att skjutas upp en dag.


Morotssoppa med ingefära och apelsin

0,5kg morötter (ca 8 killar)
4 potatisar
1 gul lök
2 tärningar grönsaksbuljong
ingefära
1,5 dl apelsinjuice
salt och peppar

Hacka lök och fräs den. Tärna potät och morot och släng ner dem i fräset, låt dem gona in sig lite. Smula buljongtärningarna över detta och häll på ca en liter kokande vatten. (Om du har en normalstor gryta att jobba med så blir det typ en liter om du häller på tills vattenytan är drygt 3cm från kanten). Dutta i lite ingefära, kanske 2 krm. Låt koka i typ tio min, en kvart. Ta från värmen och mixa slätt med en stavmixer. Smaka av med apelsinjuice och lite mer ingefära, salt samt lite svartpeppar. För mjölktåliga är det gott att slänga i en klick créme fraiche i varje tallrik precis innan man äter. Till det en knäckebrödmacka med VB-ost, och om jag varit köttan hade jag kanske lagt dit en bit salami vad vet jag vad för konstiga tankar som rör sig i ett kötthuvud.

No comments: